מה עושים עם תינוק בחודשים הראשונים?
החודשים הראשונים של התינוק הם חודשי למידה – המוח חוקר את העולם החדש שאליו הגיע.
איך אנחנו יכולים לעזור לתינוק לחוות את העולם בצורה איכותית ולעשות את זה דרך משחק שיעביר לנו את הזמן בכייף?
תינוק חווה חוויות דרך הגוף, לא דרך הראש.
מגע, קול ותנועה מאפשרים תנאים מעולים ללמידה, להתפתחות וליצירת קירבה.
טפיחות מהוות כלי תקשורת נהדר עם התינוק שלנו. טפיחות קלות אך עם נוכחות מביאות את התינוק לרוגע, שקט ותחושת בטחון. טפיחות על בית החזה, על הגב, על הידיים והרגליים מפתחות אצל התינוק מודעות גוף, המח לומד היכן הגוף נמצא, היכן הוא מסתיים. קיים קשר בין הצורה בה נעניק מגע לתינוק שלנו- קצב הטפיחות ועוצמת המגע לבין חווייתו הרגשית של התינוק. נסו לשמור על קצב מונוטוני ואף ללוות את הטפיחות בקולות ושירים.
מלבד הטפיחות ניתן להעניק לתינוק סוגים נוספים של מגע – למשל עיסוי, מגע עמוק ונוכח שייתן לתינוק את התחושה שהוא אינו לבד, מהם גבולות גופו ויכניס את התינוק לקשב פנימי ורוגע.
סוג מגע נוסף יהיה מגע עדין ורפוי, אפשר ללטף את התינוק בבדים נעימים או בנוצה- לבחון את התגובה שלו- מגע מסוג זה בדרך כלל יעורר את התינוק לתנועה ובנוסף יאפשר לתינוק להיחשף למרקמים חדשים.
עכשיו- בואו נשלב גם קול לעניינים.
וויברציות הקול שלנו חודרות אל התינוק ובכך מאפשרות לו להרגיש אותנו בצורה אחרת. את הקול הוא מכיר עוד מהרחם – בצורה מעומעמת.
דברו אל התינוק, נהלו איתו שיחה כאשר אתן במרחק כ 30 סנטימטר מפניו, במידה שהוא מפיק קולות חיזרו אחריו.
אם אתן בוחרות לשיר שיר, דקלמו אותו, עשו עצירות, חכו לתגובה, לקשר עין, לצחקוק, לחיוך. הפכו את החוויה למשחק.
אם אתן שרות שיר- או משמיעות שיר- הוסיפו גם תנועה
מחקרים רבים מצביעים על כך שהמערכת הווסטיבולרית שלנו אחראית במידה רבה על החרדות שלנו. ככל שניתן לתינוקות שלנו גירויים של שיווי משקל- נוכל לעזור להם לממש את הפוטנציאל שלהם ולפתח ביטחון.
בטחון משמעותו הליכה בטוחה, יציבה, תנועה מאורגנת, ריצה, דיבור, הכלה, אומץ, חקר סביבה ועוד.
– כאשר אתן נושאות תינוק במנשא, הוא מקבל גירוי מהמנחים שאתן עושות, נעמדות, יושבות, מסתובבות, וכדומה, מדי פעם, וותרו על העגלה וקחו את התינוק אתכן במנשא.
– ריקדו מול התינוק, הרימו אותו אל המנשא וריקדו יחד- מלבד העלייה במצב הרוח שלנו בעת תנועה, התינוק יחוש את התחושה שהוא הרגיש ברחם, הרי גם שם הוא לא היה סטטי לחלוטין והרגיש את אמא נעה.
-אווירון, מלמטה למעלה ולצדדים. תינוקות מאוד אוהבים אווירון (בהרמת ראש מלאה)
– כשאתן אוחזות את התינוק בידיים- תרקדו איתו והחליפו לו מנחים (נמר על עץ, עירסול…)
הקדישו זמן לכל פעולה, תינוקות לומדים בקצב שלהם וצריכים לשהות בכל שלב, להכיר, ללמוד.
דינה רדאי- מלווה התפתחותית של תינוקות ומדריכה לשחיית פעוטות